Actievere marketing 2021 van de SWEK: pure noodzaak

De coronapandemie heeft onder andere de toerismesector wereldwijd ontwricht. Zo ook in Kinderdijk waar ongeveer 85 procent van de bezoekers uit het buitenland komt. Hoe compenseren we die internationale inkomsten?

De coronapandemie heeft onder andere de toerismesector wereldwijd ontwricht. Dat treft uiteraard ook Nederland, en Kinderdijk in het bijzonder; naar schatting is zo’n 85 procent van het bezoek aan Kinderdijk normaliter afkomstig uit het buitenland, waarbij Amerikanen en Aziaten de grootste groepen vertegenwoordigen. Internationaal reizen zal ook dit jaar niet of nauwelijks mogelijk zijn.

Van passieve naar actieve marketing

Door de huidige situatie ziet de Stichting Werelderfgoed Kinderdijk (SWEK) zich genoodzaakt de marketingstrategie voor 2021 flink te herzien. Van passieve marketing, waarbij soms zelfs op de rem werd getrapt, gaan we over naar actieve marketing. De SWEK richt zich daarbij uitsluitend op de Nederlandse markt, net als in de tweede helft van 2020. Kinderdijk zal dan ook regelmatig zichtbaar zijn in de (sociale) media.

Onderhoud molens in gevaar

Het mag duidelijk zijn dat de SWEK financieel in zwaar weer verkeert. Sinds het uitbreken van de pandemie zijn de bezoeklocaties al zo’n zeven maanden gesloten geweest. Door het wegvallen van een groot deel van de inkomsten, komt (op termijn) ook het noodzakelijke onderhoud aan het Werelderfgoed in gevaar. Extra marketinginspanningen zijn dan ook puur noodzakelijk om voldoende inkomsten te genereren, zodat de SWEK zijn taak als rentmeester kan blijven uitvoeren. Benieuwd naar de begroting van de SWEK voor dit jaar? Kijk op deze link.

Meebewegen met de (internationale) trend

De aanpassing van de marketingstrategie geldt voorlopig voor dit jaar. Tegelijk met herstel van het internationale toerisme worden de marketingactiviteiten teruggeschroefd. Het spreekt voor zich dat adverteren alleen gebeurt op een wijze die past bij het Werelderfgoed, de regio en het verhaal dat we willen vertellen. In de marketing/communicatie richting de bezoeker is het hele jaar door een prominente plek ingeruimd voor alle zaken die betrekking hebben op het visitormanagement (online tickets, tijdsloten, parkeren, spreiding bezoekers).