De molens van Kinderdijk draaien voor iedereen, de shuttlebus brengt je erheen!

De shuttlebus vormt inmiddels een vertrouwd gezicht op de dijk van Alblasserdam naar Kinderdijk. Een samenwerking tussen de gemeenten Alblasserdam en Molenlanden en de SWEK. Dit valt onder het visitormanagement van Werelderfgoed Kinderdijk om de toeristenstromen in goede banen te leiden. We bekijken deze dienst vanuit de ogen van een direct betrokkene: aan het woord is Michael Rijckevorst, chauffeur van 1 van de bussen, geïnterviewd door Jacqueline van den Bergen, inwoner van Kinderdijk.

De service biedt bezoekers de mogelijkheid om te parkeren in Alblasserdam en van daaruit met de shuttlebus door te rijden tot aan het bezoekerscentrum van Werelderfgoed Kinderdijk. De shuttledienst heeft als primaire doelstelling om de (parkeer- en wandel-)drukte in het dorp Kinderdijk en op de West-Kinderdijk in Alblasserdam te beperken.

Met alle rijbewijzen op zak en heel veel buitenlandervaring vervoert Michael Rijckevorst voor Snelle Vliet Touringcars uit Alblasserdam sinds vorig jaar toeristen in de shuttlebus van Alblasserdam naar Kinderdijk. In gemiddeld 10 minuten. Met een capaciteit van 18 of 25 personen hoeft er bijna nooit iemand te wachten. Hij spreekt een aardig woordje Duits, Engels, Frans en Spaans en dat komt goed van pas als hij toeristen uit allerlei landen verwelkomt. En ook leert hij elke keer wel weer wat nieuwe woorden bij. Michael: “Gastvrijheid, gezelligheid en vriendelijkheid vind ik enorm belangrijk in deze leuke baan. Ik heb altijd plezier in mijn werk en vind het fijn dat mensen weer belangstelling hebben om ‘op de Kinderdijk’ te komen. Ik hou van mijn werk en benader allerlei soorten mensen uit Nederland en buitenland op een laagdrempelige manier om zo van allerlei culturen het beste op te pikken”. Mensen plezier geven doe je met z’n allen vindt hij en als je positief in het leven staat ‘verdien’ je dat dubbel en dwars terug. Michael: “Ik maak het mensen graag makkelijk en naar de zin en ik zet me altijd in voor een gemoedelijke sfeer; zo wordt het nooit eentonig want dat ligt gewoon aan je eigen opstelling. Op die manier zorg ik ervoor dat mensen zich relaxed voelen, ook al hebben sommigen eigenlijk geen zin in een ritje Alblasserdam-Kinderdijk en weer terug. Er bestaan gewoon geen vervelende mensen, dat bepaal ik zelf”. Als bezoeker van het Werelderfgoed ben je bij Michael dus in goede handen, dat bleek al snel tijdens het gezellige interview. De shuttlebus is een goede zaak vindt hij want er staat altijd vervoer klaar tussen 09.00 en 18.00 uur, er is minder geluidoverlast/trilling, en mocht het vastlopen op de dijk, dan ben je met de shuttlebus wendbaar om een andere route te kiezen als dat nodig mocht zijn. Michael is niet de enige chauffeur die ingezet wordt voor de shuttledienst, maar als je hem treft ben je verzekerd van een gezellige en ontspannen rit waarbij hij onderweg alvast iets vertelt over het ontstaan van Kinderdijk, de Noord, de molens, de spaarbekkens bij Ridderkerk, IHC of Dordrecht als toeristentip meegeeft.

Uiteraard worden er ook veel vragen aan Michael gesteld. De meest gestelde? Of ze voor de bus moeten betalen (nee dus, want na aankoop van een parkeerkaart kunnen alle inzittenden mee met de shuttlebus), of er een toilet is, of je een hapje kunt eten en of de molens open zijn (ja dus). Van een ruziënd Engels echtpaar tot een schattig kindje dat vurig hoopte dat de molens zouden draaien: alles neemt bij hem plaats in de bus. Voor de shuttledienst is een VIP-bus als ‘vaste’ bus ingezet, voorzien van speciale stickers met daarop de ‘skyline’ van Kinderdijk.

Gevraagd naar zijn advies aan de gemeenten en de SWEK pleit hij voor een toiletgelegenheid voor zijn collega’s, de verkeersregelaars en natuurlijk de toeristen.

En zijn succesgeheim? Michael: “Klantvriendelijkheid ben je zelf en daarmee ben ik een belangrijk visitekaartje voor mijn werkgever Snelle Vliet en voor de gemeenten. Mensen komen in ‘mijn’ bus en verdienen vertrouwen. Realiseer je altijd dat je een bepalende factor kunt zijn in het recreatieplezier van velen.”

Met veel dank aan Michael voor het fijne gesprek weet de interviewer op de koop toe dat ‘hoe dichter bij Dordt’ het helemaal niet rotter wordt en hoe dat komt! Weten waar het bekende spreekwoord ‘Hoe dichter bij Dordt, hoe rotter het wordt’ vandaan komt? Stuur ons een reactie en wij sturen de oplossing!