Van 2020 tot 2022 heeft Katholieke Universiteit Leuven onderzoek gedaan naar de toeristische draagkracht van Werelderfgoed Kinderdijk. Oftewel: waar ligt de grens voor toeristische groei in het gebied? Het onderzoeksteam heeft zes aanbevelingen gedaan. Deze hebben we inmiddels allemaal vertaald tot lopende projecten om de draagkracht van het werelderfgoed te verbeteren.
Waardevolle bezoeker
Werelderfgoed Kinderdijk heeft zich in het onderzoek gericht op de ‘waardevolle bezoeker’. Dit is niet de bezoeker die het meeste geld oplevert, maar de bezoeker die het meest geïnteresseerd is. De waardevolle bezoeker komt naar het werelderfgoed om het verhaal van Kinderdijk te ontdekken. En bijvoorbeeld niet om alleen een foto van een molen te maken. We gaan voor de best mogelijke bezoekersstroom en -ervaring, niet voor de hoogst mogelijke inkomsten.
Samenvatting uitkomsten
Uit het onderzoek zijn twee algemene aanbevelingen gekomen en drie specifieke aanbevelingen voor Werelderfgoed Kinderdijk. De algemene aanbevelingen gelden voor alle drie de toeristische locaties die meewerkten aan het onderzoek. Alle aanbevelingen zijn inmiddels door vertaald naar lopende projecten.
> Focus op de waardevolle bezoeker in de informatieverzameling
Tijdens het onderzoek maakte het werelderfgoed nog geen onderscheid tussen de waardevolle en overige bezoekers in de informatieverzameling. Dat hebben we inmiddels veranderd. We doen bijvoorbeeld zowel in het hoog- als in het laagseizoen een bezoekersonderzoek in samenwerking met Provincie Zuid-Holland.
> Uitbreiden van de educatieve attracties
Het aantal waardevolle bezoekers dat we kunnen ontvangen, werd vooral beperkt door de capaciteit van educatieve attracties. De Canal Cruiser, het Hulpgemaal, Wisboomgemaal, Vogeltheater en ‘Alles Heeft een Tijd’ aak. De capaciteit van de laatste drie is inmiddels uitgebreid. Het Hulpgemaal passen we op dit moment aan. Deze wordt in maart 2025 weer geopend.
> Inzetten op alternatieve vervoersmiddelen naast de auto
Uit het onderzoek bleek ook dat het gebied wel meer bezoekers aan zou kunnen, maar niet meer auto’s. Het advies was dus om meerdere vervoersmogelijkheden aan te bieden naar het gebied. Dit heeft onder andere geleid tot een regionaal plan voor ketenmobiliteit. Het nieuwe transferium in Alblasserdam en vervoer over water spelen hierin een belangrijke rol. Voor individuele bezoekers is er een combiticket voor de Waterbus en het werelderfgoed geïntroduceerd. Groepen over water komen aan in Dordrecht (riviercruises) of in Rotterdam (zeecruises) en reizen verder met kleiner vervoer over water.
> Ontwikkelen van een toeristisch dashboard (algemeen)
Werelderfgoed Kinderdijk verzamelde al veel informatie over (betalende) bezoekers, maar dit kon nog beter. Het advies was om aanvullend een periodiek bezoekersonderzoek te doen. Sinds 2022 voeren we dit onderzoek regelmatig uit, mede mogelijk gemaakt door Provincie Zuid-Holland.
> Doorgaan met en versterken bezoekersmanagement (algemeen)
In Kinderdijk waren we al bezig met bezoekersmanagement. Dit heeft geleid tot minder overlast in de omgeving. Het advies was om dit nog verder door te ontwikkelen en goed aan te laten sluiten bij de behoeften en het gedrag van bezoekers. Om zo niet alleen overlast te verminderen, maar ook de bezoekerservaring te verbeteren. Dit advies heeft geleid tot de opdracht om een perspectief bezoekersmanagement te ontwikkelen.
Onderzoeksmethodiek
Samen met Giethoorn, de Zaanse Schans en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) heeft Werelderfgoed Kinderdijk een draagkrachtonderzoek uit laten voeren. Van 2020 tot 2022 onderzocht professor Jan van der Borg van de Katholieke Universiteit Leuven wat de grenzen van de toeristische groei zijn. De gebruikte methodiek is eerder ingezet voor internationale bestemmingen zoals Venetië en Brugge. Het onderzoek bestond uit bureauonderzoek en focusgroepen met inwoners, beleidsmakers en ondernemers. Het resultaat is een compleet beeld van de grenzen van de capaciteit van onder meer Kinderdijk.
- 01 september 2022 / Onderzoek afgerond