Werelderfgoed Kinderdijk trekt op dit moment zo’n 900.000 (betalende en niet-betalende) bezoekers per jaar. Dit legt druk op de infrastructuur, de leefbaarheid van de omgeving en het behoud van het erfgoed. Druk, die de komende jaren alleen maar groter wordt. De verwachting is namelijk dat het aantal toeristen en daarmee bezoekers zal blijven groeien. Dit betekent dat gerichte maatregelen nodig zijn om de bezoekersgroei te geleiden en te begrenzen en de leefbaarheid van Kinderdijk en omgeving te garanderen.
Om dit te realiseren is een effectief bezoekersmanagementsysteem nodig. Dit gaat over de hele klantreis. Vanaf het eerste idee om Kinderdijk te bezoeken tot en met het delen van de ervaring met familie en vrienden. Uitgevoerd vanuit een gedragen visie met een duidelijke strategie. Met concrete en realiseerbare maatregelen. Een systeem dat ook helpt bij het aanjagen van (economische) ontwikkeling in de regio. De eerste stap om daar te komen, is het opstellen van een perspectief bezoekersmanagement. Oftewel een toekomstbeeld: wat willen we bereiken en hoe krijgen we dat voor elkaar?
Wat willen we bereiken?
We hebben zes doelen bepaald voor het bezoekersmanagement:
- Waarborgen van de leefbaarheid van dorpskernen en omwonenden
- Bezoekersmanagement als de fundamentele driver voor duurzaam toerisme
- Optimalisatie van de bezoekerservaring
- Versterken van de voorzieningen binnen – en het verbinden van – de brede regio met het werelderfgoed
- Verbeteren van de bereikbaarheid door de inzet van innovatieve mobiliteit
- Ontwikkelen en waarborgen van een toekomstbestendig financieringsmodel
Hoe krijgen we dat voor elkaar?
Om deze doelen te bereiken, denken we zeven maatregelen nodig te hebben:
- Ontwikkelen van een overkoepelende strategie en aanpak voor (alternatieve) transferia en parkeervoorzieningen
- Stimuleren van vervoer over water
- Optimaliseren van bewegwijzering en kaartverkoop
- Verbinden van de ontwikkelingen rondom Kinderdijk met initiatieven en kansen in het achterland, de Alblasserwaard
- Inrichten van een bezoekersmanagement organisatiemodel
- Ontwikkelen van een toetsingskader bezoekersmanagement voor projecten
- Ontwikkelen van een marketing- en communicatieplan
Waar staan we nu?
Het Bestuurlijk Platform Kinderdijk heeft het opgestelde perspectief bezoekersmanagement met genoemde doelen en maatregelen in november 2024 omarmt. Dat betekent dat we het perspectief nu verder kunnen uitwerken tot een plan om vervolgens uit te voeren. Dat doen we gezamenlijk. Met de SWEK, gemeente Molenlanden en gemeente Alblasserdam. Want het bezoekersmanagement werkt alleen als we allemaal samenwerken
Wilt u meer weten?
Download dan het hele Perspectief Bezoekersmanagement Kinderdijk. Of neem contact op met Jeanet de Jong, Manager Publiek van de SWEK via 078 61 92 830 of jeanetdejong@molenskinderdijk.nl.
- 21 november 2024 / Bestuurlijk Platform Kinderdijk omarmt perspectief bezoekersmanagement