Het Bestuurlijk Platform Kinderdijk (BPK) heeft het Perspectief Bezoekersmanagement in november 2024 omarmt en vastgesteld. Dat betekent dat we het perspectief nu verder kunnen uitwerken tot een plan om dat vervolgens uit te voeren.
Waarom een perspectief bezoekersmanagement?
Werelderfgoed Kinderdijk trekt op dit moment zo’n 900.000 (betalende en niet-betalende) bezoekers per jaar. Dit legt druk op de infrastructuur, de leefbaarheid van de omgeving en het behoud van het erfgoed. Druk, die de komende jaren alleen maar groter wordt. De verwachting is namelijk dat het aantal toeristen en daarmee bezoekers zal blijven groeien. Dit betekent dat gerichte maatregelen nodig zijn om de bezoekersgroei te geleiden en te begrenzen en de leefbaarheid van Kinderdijk en omgeving te garanderen.
Om dit te realiseren is een effectief bezoekersmanagementsysteem nodig. Dit gaat over de hele klantreis. Vanaf het eerste idee om Kinderdijk te bezoeken tot en met het delen van de ervaring met familie en vrienden. De eerste stap om daar te komen, is het opstellen van een perspectief bezoekersmanagement. Oftewel een toekomstbeeld: wat willen we bereiken en hoe krijgen we dat voor elkaar?
Wilt u meer weten?
Kijk dan op de projectpagina van het Perspectief Bezoekersmanagement voor meer informatie.